Codul Jocului Intelectual «Brain Universe»


1. Regulile jocului


1.                  În jocul intelectual «Brain Universe» joacă două echipe a cîte cinci jucători.
2.                  Fiecare joc constă din mai multe runde. În fiecare rundă  se confruntă două echipe.
Cîştigîtorii rundelor se confruntă în final pentru locul I şi II, respectiv III și IV.
3.                  Toate rundele sunt formate din 10 întrebări. Echipa care acumulează mai multe puncte se consideră învingătoare.
4.                  Timpul acordat după citirea întrebări este de 30 secunde. Se poate de semnalizat despre cunoaşterea răspunsului în timpul numerotării inverse şi doar pînă la finisarea timpului acordat pentru discuţii.
5.                  În caz de răspuns incorect a unei echipe, echipa adversară are dreptul să se folosească de timpul rămas și de indiciul ulterior.
6.                  Echipa ce a răspuns incorect își recapătă dreptul de a răspunde doar după răspunsul greșit al echipei concurente sau după finisarea timpului destinat indiciului.
7.                  Dacă ambele echipe în decurs a 30 sec. nu au semnalizat, atunci prezentatorul citește un indiciu. Timpul acordat după citirea indiciilor este 20 sec.
8.                  În caz că nici după primul indiciu echipele nu au răspunsul, prezentatorul citește al II-lea indiciu.
9.                  Dacă în urma a două indicii echipele nu au răspunsul corect, întrbarea se acordă persoanelor din sală.
10.              Persoana din sală care răspunde corect, i se acordă un punct. Punctul dat îl ca putea folosi în joc.
11.              Dacă echipa care a semnalizat despre răspuns şi răspunsul este greşit, i se oferă şansa de a răspunde echipei concurente. Aceştea au voie să se mai gîndeasca timpul rămas de la numerătoare inversă.
12.              Pentru fiecare răspuns corect, după citirea întrebării se acordă 2 puncte. După citirea indiciilor se acord 1 punc.
13.              În caz de egalitate se mai acordă întrebări pîna la stabilirea unei diferențe de punctaj.
14.              „Over time” – sunt puncte care sunt oferite persoanelor din sală atunci cînd răspund la întrebările la care nu răspund echipele. Punctele date se pot consuma în joc.
Over time-ul oferă posibilitatea jucătorului de a mai folosi 20 secunde pentru a se gîndi asupra răspunsului.
Persoanele care obțin Over time dar nu fac parte dintr-o echipă, pot să ofere acest punct unei echipe pe care o simpatizează.
15.              " Quickly brain" -  în caz că una din echipe este în urma adversarilor cu minimum 3 puncte, are dreptul să aleagă "quickly brain".
Quickly brain - echipei i se acordă să alegă tema pentru întrbări (fizică, chimie, biologie, artă, istorie, viața de zi cu zi, ș.a.) la care va răspunde ulterior, apoi în echipă rămîne o singură persoană. Prezentatorul alege 2 întrebări din tema aleasă (întrebările sunt de un caracter mai simplu în comparație cu întrbările obișnuite și nu au indicii), una din întrebări va fi reflectată pe pînza de proiectare iar alta va fi citită de prezentator. Întrebarea va fi vizibilă la monitor doar în momentul care prezentatorul începe să citească întrebarea sa, apoi cînd finisează de citit întrebarea este retrasă de pe monitor.
Jucătorul trebuie în același moment să citeasca de pe monitor și să asculte prezentatorul. Apoi i se acordă 30 secunde pentru a gîndi asupra răspunsurilor. Dacă jucătorul răspunde corect la ambele întrebări atunci obține 3 puncte, în caz contrar scorul rămîne precedent.
16.              După fiecare rundă se face rotația.
17.              Dacă în joc participă 6 echipe, prima etapă decurge obișnuit,apoi fiecare echipe calificate în etapa a II-a joacă cu celelalte două.
18.              În caz în care o persoană neimplicată în joc, șoptește un răspuns echipelor, întrebarea este anulată iar persoană ce a șoptit este avertizată, iar în cazul repetării este eliminată din sală.

2. Autorii de întrebări
     Autori de întrebări poate fi orșicite, dar e obligator de a scrie sub fiecare întrabare numele și prenumele, inclusiv denumirea echipe dacă participă în joc. Redactorii, ei fiind și organizatorii verifică calitatea, structura, forma şi veridicitatea întrebărilor şi pot modifica întrebările pentru îmbunătăţirea calităţii.
-          Orce întebare va avea sens și destule cuvinte pentru a direcționa jucătorul spre răspunsul corect. Ea poate implica şi elemente netextuale (obiecte, imagini,înregistrări video şi video).
-          Răspunsul la o întrebare pentru jocul de echipă cu timp fixat se găseşte făcînd trimitere la cunoștințele generale și fixe sau apelînd la logică.
-          Întrebările vor avea un aspect general sau logic ce va implica în indicii și elemente asemănătoare cu întrebare de bază pentru a da o șansa reală de a răspunde jucătorilor(permise metonimii, alegorii, sinecdoce, însufleţiri şi alte figuri de stil caracteristice limbajului literar)
-          Întrebările pot conține fragmente scrise în altă limbă, însă idicii e obligator să fie scriși în limba oficială de desfășurare a jocului(limba romînă).
-          Textul va fi scris cu mărime 12, Times New Roman.
2.1.Pregătirea întrebărilor
             Seturile de întrebări vor fi pregătite în formă electronică, care mai apoi pot fi imprimate sau citite direct de pe calculator.
          Un set de întrebări trebuie să conțină o introducere, în care se indică competiţia, etapa şi numele autorului / autorilor.
            Componentele unei întrebări:
-     numărul de ordine al întrebării;
-     textul întrebării;
-     material ilustrativ;
-     două indicii(dacă întrebare ține de cunoștințe generale), dacă întrebarea e de logică nu se dau indicii;
-     întrebarea;
-     răspunsul autorului;
-     comenterii(dacă autorul consideră că e nevoie de ele);
-     numele și prenumele autorului, inclusiv denumirea echipe daca participă la concurs.
Exemplu 1: . În 1941, această clădirea a fost aruncată în aer de către sovietici. A avut două edificii – aşa-zisa cea Veche (1817) şi cea Nouă, pe care o cunoaştem astăzi, construită în 1902 în stil neoclasic, cu elemente gotice după proiectul lui M. Elade cu participarea directă a lui Alexandru Bernardazzi.

a)      Primul cinematograf din Chişinău şi prima proiectare a unei pelicule cinematografice s-a făcut tot în incinta acestei clădiri (1902).
b)     Deasupra intrării se află un orologiu ce la fiecare oră fixă cîntă o melodie scrisă de Eugen Doga.

Î: Numiți această clădire
Rs: Primăria Municipiului Chișinău.
Autor: Valeriu Țuțuianu
Exemplu 2: O dată un reporter lua interviu de la Thomas Edison.
-      Spuneți domnule, doar dmv ați inventat prima mașină vorbitoare?
-      Nu, nu – Edison a spus în grabă.
-      Prima mașină vorbitoare a apărut foarte demult. În fond a apărut încă în timpurile biblice. După o pauză, s-a uitat atent în jur și se apleacă conspirativ spre reporter, terminînd în șoaptă…
Î: Ce a spus Edison în șoaptă?
Rs: …din coasta lui Adam! (adică femeia)
Autor: Valeriu Țuțuianu
Echipa:........................

3. Prezentatorul
      Prezentator poate fi o persoană ce face parte din echipa de organizare a jocului, sau din exterior, ce nu are nici o atribuție la joc. El poate fi chiar unul din jucătorii edițiilor precedente.
      Funcțiile prezentatorului:
-       citeşte întrebările;
-       urmărește să fi respectate regulile jocului(impreună cu ceilalțo organizatori);
-       anunță pauza, dacă e necesar.
      Obligațiile prezentatorului:
-       să posede o dicţie bună;
-       să citească clar şi răspicat întrebările.
-       să anunțe scorul după fiecare rundă.
-       să anuleze întrebare dacă cineva din sală a șoptit
-       să se comporte decent și fără critici
-       să anunțe la sfîrșitul concursului sponsorii(dacă sunt).
      Drepturile prezentatorului:
-       să recitească textul în caz de necesitate sau la rugîminte jucătorilor;
-       să permită înlocuirea a unui oarecare jucător, dacă este necesar;
-       să elimine din concurs jucătorul ce se comportă indecent;
-       să observe încălcările Codului sau ale regulamentului competiţiei şi să le comunice Organizatorilor pe a putea fi rezolvată problema.

4.    Principiile de acceptare a răspunsului
 Răspunsul unei echipe este considerat corect dacă el corespunde măcar unuia dintre următoarele criterii:
1.    coincide cu răspunsul autorului;
2.      este  exact și mai adaugă comentariu la răspuns;
3.      dacă răspunsul este echivalent sau se dă un comentariu/explicație și ea coincide cu răspunsul corect;

4.    Etica jocului

1.      Toate echipele trebuie să posede o ținută bună, adecvată jocului și demnă de Universitatea Academiei de Științe a Moldovei.
2.      În timpil jocului nimeni nu are dreptul să se contre, astfel păstrîndu-se calmul ce demonstrează o bună educație.
3.      Nu se permite părăsirea sălii în timpul jocului.
4.      Pe butonul de semnalizare apasă doar o persoană, și persoana aceasta este căpitanul.
5.      Stimează și vei fi stimat.