1. Regulile jocului
1.
În
jocul intelectual «Brain
Universe» joacă două echipe a
cîte cinci jucători.
2.
Fiecare
joc constă din mai multe runde. În fiecare rundă se confruntă două echipe.
Cîştigîtorii rundelor se confruntă în final pentru locul I şi II, respectiv
III și IV.
3.
Toate
rundele sunt formate din 10 întrebări. Echipa care acumulează mai multe puncte
se consideră învingătoare.
4.
Timpul
acordat după citirea întrebări este de 30 secunde. Se poate de semnalizat
despre cunoaşterea răspunsului în timpul numerotării inverse şi doar pînă la
finisarea timpului acordat pentru discuţii.
5.
În
caz de răspuns incorect a unei echipe, echipa adversară are dreptul să se
folosească de timpul rămas și de indiciul ulterior.
6.
Echipa
ce a răspuns incorect își recapătă dreptul de a răspunde doar după răspunsul
greșit al echipei concurente sau după finisarea timpului destinat indiciului.
7.
Dacă
ambele echipe în decurs a 30 sec. nu au semnalizat, atunci prezentatorul
citește un indiciu. Timpul acordat după citirea indiciilor este 20 sec.
8.
În
caz că nici după primul indiciu echipele nu au răspunsul, prezentatorul citește
al II-lea indiciu.
9.
Dacă
în urma a două indicii echipele nu au răspunsul corect, întrbarea se acordă
persoanelor din sală.
10.
Persoana
din sală care răspunde corect, i se acordă un punct. Punctul dat îl ca putea
folosi în joc.
11.
Dacă
echipa care a semnalizat despre răspuns şi răspunsul este greşit, i se oferă
şansa de a răspunde echipei concurente. Aceştea au voie să se mai gîndeasca
timpul rămas de la numerătoare inversă.
12.
Pentru
fiecare răspuns corect, după citirea întrebării se acordă 2 puncte. După
citirea indiciilor se acord 1 punc.
13.
În
caz de egalitate se mai acordă întrebări pîna la stabilirea unei diferențe de
punctaj.
14.
„Over time” – sunt puncte care sunt oferite persoanelor din
sală atunci cînd răspund la întrebările la care nu răspund echipele. Punctele
date se pot consuma în joc.
Over time-ul oferă posibilitatea jucătorului de a mai
folosi 20 secunde pentru a se gîndi asupra răspunsului.
Persoanele care obțin Over time dar nu fac parte dintr-o echipă, pot să
ofere acest punct unei echipe pe care o simpatizează.
15.
" Quickly brain" - în caz că una din echipe este
în urma adversarilor cu minimum 3 puncte, are dreptul să aleagă "quickly
brain".
Quickly brain - echipei i se acordă să alegă tema pentru
întrbări (fizică, chimie, biologie, artă, istorie, viața de zi cu zi, ș.a.) la
care va răspunde ulterior, apoi în echipă rămîne o singură persoană.
Prezentatorul alege 2 întrebări din tema aleasă (întrebările sunt de un
caracter mai simplu în comparație cu întrbările obișnuite și nu au indicii),
una din întrebări va fi reflectată pe pînza de proiectare iar alta va fi citită
de prezentator. Întrebarea va fi vizibilă la monitor doar în momentul care
prezentatorul începe să citească întrebarea sa, apoi cînd finisează de citit
întrebarea este retrasă de pe monitor.
Jucătorul trebuie în același moment să citeasca
de pe monitor și să asculte prezentatorul. Apoi i se acordă 30 secunde pentru a gîndi asupra răspunsurilor.
Dacă jucătorul răspunde corect la ambele întrebări atunci obține 3 puncte, în
caz contrar scorul rămîne precedent.
16.
După
fiecare rundă se face rotația.
17.
Dacă
în joc participă 6 echipe, prima etapă decurge obișnuit,apoi fiecare echipe
calificate în etapa a II-a joacă cu celelalte două.
18.
În
caz în care o persoană neimplicată în joc, șoptește un răspuns echipelor,
întrebarea este anulată iar persoană ce a șoptit este avertizată, iar în cazul
repetării este eliminată din sală.
2. Autorii de întrebări
Autori
de întrebări poate fi orșicite, dar e obligator de a scrie sub fiecare
întrabare numele și prenumele, inclusiv denumirea echipe dacă participă în joc.
Redactorii, ei fiind și organizatorii verifică calitatea, structura, forma şi
veridicitatea întrebărilor şi pot modifica întrebările pentru îmbunătăţirea
calităţii.
-
Orce întebare va avea sens și
destule cuvinte pentru a direcționa jucătorul spre răspunsul corect. Ea poate
implica şi elemente netextuale (obiecte, imagini,înregistrări video şi video).
-
Răspunsul la o întrebare pentru
jocul de echipă cu timp fixat se găseşte făcînd trimitere la cunoștințele generale
și fixe sau apelînd la logică.
-
Întrebările vor avea un aspect
general sau logic ce va implica în indicii și elemente asemănătoare cu
întrebare de bază pentru a da o șansa reală de a răspunde jucătorilor(permise
metonimii, alegorii, sinecdoce, însufleţiri şi alte figuri de stil
caracteristice limbajului literar)
-
Întrebările pot conține fragmente
scrise în altă limbă, însă idicii e obligator să fie scriși în limba oficială
de desfășurare a jocului(limba romînă).
-
Textul va fi scris cu mărime 12,
Times New Roman.
2.1.Pregătirea întrebărilor
Seturile de întrebări vor fi pregătite în formă electronică, care mai
apoi pot fi imprimate sau citite direct de pe calculator.
Un set de
întrebări trebuie să conțină o introducere, în care se indică competiţia, etapa
şi numele autorului / autorilor.
Componentele unei întrebări:
- numărul
de ordine al întrebării;
- textul
întrebării;
- material
ilustrativ;
- două indicii(dacă întrebare ține de
cunoștințe generale), dacă întrebarea e de logică nu se dau indicii;
- întrebarea;
- răspunsul autorului;
- comenterii(dacă autorul consideră că e
nevoie de ele);
- numele și prenumele autorului, inclusiv
denumirea echipe daca participă la concurs.
Exemplu 1: . În 1941, această clădirea a fost aruncată în aer de
către sovietici. A avut două edificii – aşa-zisa cea Veche (1817) şi cea Nouă,
pe care o cunoaştem astăzi, construită în 1902 în stil neoclasic, cu elemente
gotice după proiectul lui M. Elade cu participarea directă a lui Alexandru
Bernardazzi.
a) Primul cinematograf din
Chişinău şi prima proiectare a unei pelicule cinematografice s-a făcut tot în
incinta acestei clădiri (1902).
b) Deasupra intrării se află
un orologiu ce la fiecare oră fixă cîntă o melodie scrisă de Eugen Doga.
Î: Numiți această clădire
Rs: Primăria Municipiului Chișinău.
Autor: Valeriu Țuțuianu
Exemplu 2: O
dată un reporter lua interviu de la Thomas Edison.
- Spuneți domnule,
doar dmv ați inventat prima mașină vorbitoare?
- Nu, nu – Edison a
spus în grabă.
- Prima mașină
vorbitoare a apărut foarte demult. În fond a apărut încă în timpurile biblice. După o pauză, s-a uitat atent în jur și se apleacă conspirativ spre
reporter, terminînd în șoaptă…
Î:
Ce a spus Edison în șoaptă?
Rs: …din coasta lui
Adam! (adică femeia)
Autor:
Valeriu Țuțuianu
Echipa:........................
3. Prezentatorul
Prezentator poate fi o persoană
ce face parte din echipa de organizare a jocului, sau din exterior, ce nu are
nici o atribuție la joc. El poate fi chiar unul din jucătorii edițiilor
precedente.
Funcțiile prezentatorului:
- citeşte întrebările;
-
urmărește să fi respectate regulile
jocului(impreună cu ceilalțo organizatori);
-
anunță pauza, dacă e necesar.
Obligațiile prezentatorului:
-
să posede o dicţie bună;
-
să citească clar şi răspicat
întrebările.
-
să anunțe scorul după fiecare
rundă.
-
să anuleze întrebare dacă cineva
din sală a șoptit
-
să se comporte decent și fără
critici
-
să anunțe la sfîrșitul concursului
sponsorii(dacă sunt).
Drepturile prezentatorului:
-
să recitească textul în caz de
necesitate sau la rugîminte jucătorilor;
-
să permită înlocuirea a unui
oarecare jucător, dacă este necesar;
-
să elimine din concurs jucătorul ce
se comportă indecent;
-
să observe încălcările Codului sau
ale regulamentului competiţiei şi să le comunice Organizatorilor pe a putea
fi rezolvată problema.
4.
Principiile de acceptare a răspunsului
Răspunsul unei echipe este considerat corect
dacă el corespunde măcar unuia dintre următoarele criterii:
1.
coincide cu răspunsul autorului;
2. este exact și mai
adaugă comentariu la răspuns;
3. dacă răspunsul este echivalent sau se dă un
comentariu/explicație și ea coincide cu răspunsul corect;
4.
Etica jocului
1.
Toate echipele trebuie să posede o
ținută bună, adecvată jocului și demnă de Universitatea Academiei de Științe a
Moldovei.
2.
În timpil jocului nimeni nu are
dreptul să se contre, astfel păstrîndu-se calmul ce demonstrează o bună
educație.
3.
Nu se permite părăsirea sălii în
timpul jocului.
4.
Pe butonul de semnalizare apasă
doar o persoană, și persoana aceasta este căpitanul.
5.
Stimează și vei fi stimat.